Skip to main content

Avancimi i arsimit mbi mjedisin jetësor dhe ndryshimet klimatike

Rreth Programit

N. Maqedonia është e prirur ndaj katastrofave klimatike dhe mjedisore siç janë përmbytjet e menjëhershme, rrëshqitjet e tokës, zjarret, temperaturat ekstreme, thatësira, stuhitë dhe tërmetet. Ndërsa temperaturat vazhdojnë të rriten, ngjarjet ekstreme parashikohet të bëhen më intensive.

Mbi rreziqet e bazuara në klimë, ndotja e ajrit është në nivele të rrezikshme të larta, duke kërcënuar shëndetin e njeriut në të gjithë vendin. Kryeqyteti, Shkupi, është ndër qytetet më të ndotura në Evropë, së bashku me qytetet e tjera në vend, veçanërisht në muajt e vjeshtës dhe dimrit.

Ndotja e ajrit ndikon negativisht në shëndetin dhe zhvillimin e fëmijëve. Ndotja e ajrit është një kërcënim i rëndë dhe në rritje për njerëzit e të gjitha moshave – dhe ka tre arsye kryesore pse është veçanërisht e keqe për shëndetin dhe zhvillimin e fëmijëve:

  • Fëmijët marrin frymë më shpejt se të rriturit. Një i rritur tipik merr ndërmjet 12 dhe 18 frymëmarrje në minutë. Një fëmijë 3 vjeç merr 20 deri në 30 frymë në minutë, dhe një i porsalindur merr 30 deri në 40. Kjo do të thotë që fëmijët e vegjël marrin frymë në ajrin e ndotur 2-3 herë më shumë sesa të rriturit.
  • Mushkëritë dhe organet e tjera të fëmijëve janë duke u zhvilluar. Kjo i bën ata veçanërisht të ndjeshëm ndaj dëmtimeve. Kjo mund të ketë efekt të menjëhershëm (astmë) dhe efekte afatgjata – madje edhe në masën e zvogëlimit të vëllimit të mushkërive të tyre për jetën.
  • Truri i një fëmije nuk është formuar ende plotësisht. Ndotësit e ajrit mund të kalojnë nga mushkëritë në rrjedhën e gjakut dhe nga qarkullimi i gjakut në tru. Atje, ato bëjnë që qelizat e trurit të ndezen, duke dëmtuar qelizat e trurit dhe duke ndikuar në zhvillimin njohës dhe intelektual të fëmijës.

Financuar nga Agjencia Suedeze e Bashkëpunimit Ndërkombëtar për Zhvillim (Sida), programi është një përpjekje ndër-sektoriale, duke përfshirë të gjitha institucionet përkatëse, për të çuar përpara arsimin mjedisor dhe ndryshimin e klimës për brezat e ardhshëm.

Programi përbëhet nga dy shtylla.

Shtylla e parë

Shtylla e parë e programit është krijimi i bazave për arsimin përkatës dhe të qëndrueshëm të mjedisit dhe ndryshimit të klimës dhe forcimin e sistemit dhe shërbimeve të ofruara për studentët, prindërit dhe mësuesit për të ushqyer njohuritë dhe aftësitë për zgjidhjen e problemeve dhe qëndrueshmërinë e mjedisit.

1.1 Analizat dhe hartëzimi

Relevanca dhe koherenca e mjedisit dhe edukimit për ndryshimin e klimës do të analizohen. Pjesa e parë do të përqendrohet në sigurimin e një depërtimi më të thellë në llojin e politikave që ekzistojnë, procedurat dhe protokollet që janë duke u zbatuar. Fokusi i pjesës së dytë të analizës është në identifikimin e praktikave që ekzistojnë në një nivel shkolle, duke përfshirë disponueshmërinë e pajisjeve shkencore dhe njohurive për të mësuarit përvojë dhe cilat strategji ekzistojnë për të mobilizuar këto burime.

1.2 Politikat dhe dokumentet udhëzuese

Gjetjet dhe rekomandimet nga analiza mbi politikat arsimore do të sigurojnë bazat për përmirësimin e dokumenteve udhëzuese që janë ende për t'u zhvilluar ose rishikuar. Programi do të sigurojë që politikat dhe dokumentet udhëzuese në arsimin e fëmijërisë së hershme, arsimin fillor dhe të mesëm përfshijnë qasje bashkëkohore dhe të provuara shkencërisht për mjedisin dhe edukimin për ndryshimin e klimës

1.3 Komunitetet e mësimit profesional të mësuesve

Trajnimi i shëndoshë dhe i qëndrueshëm dhe ndërtimi i kapaciteteve në mjedis dhe edukimi për ndryshimin e klimës për mësuesit do të sigurohet duke krijuar komunitete profesionale të të mësuarit. Një larmi burimesh online për mësimdhënie dhe mësimnxënie do të zhvillohen dhe përshtaten për t'u siguruar mësuesve qasje në cilësi të ndryshme, mundësi të personalizuara dhe përkatëse të të mësuarit brenda një mjedisi dixhital, duke nxitur bashkëpunimin dhe praktikën e përbashkët.

1.4 Ndërgjegjësimi i publikut

Përdorimi i komunikimit për zhvillim për të ndërtuar kërkesën e publikut për edukimin për ndryshimin e klimës dhe formësimin e qëndrimeve të përshtatshme për mbrojtjen e mjedisit, zbutjen dhe adaptimin e ndryshimeve klimatike. Të zhvilluara me dhe për të rinjtë, ndërhyrjet strategjike të komunikimit do të zhvillohen dhe zbatohen për të frymëzuar veprimin e klimës tek publiku i gjerë me një fokus tek të rinjtë.

Shtylla e dytë

Shtylla e dytë do t'u sigurojë fëmijëve, djemve dhe vajzave të reja, njohuri dhe aftësi bashkëkohore dhe t'i fuqizojë ata për të kontribuar në mënyrë aktive dhe për të rritur përgjigjen e komunitetit ndaj ndikimit në mjedis dhe ndryshimit të klimës.

2.1 Aktivitete të bazuara në lojë

Loja ka një rol të rëndësishëm në të mësuarit e fëmijëve dhe mbështet mirëqenien intelektuale, emocionale dhe shoqërore. Loja konstruktive gjithashtu ofron një mundësi të shkëlqyer për fëmijët për të zhvilluar aftësi thelbësore për të mësuar dhe për të ushqyer vlera për t'u kujdesur për mjedisin. Programi do të zhvillojë aktivitete dhe lojëra të bazuara në lojë që stimulojnë mësimin e hershëm përmes përvojës dhe përvetësimit të koncepteve komplekse rreth mjedisit dhe ndryshimit të klimës.

2.2 Qendra eksperienciale të mësimit dhe shkencës

Programi do të sigurojë burimet e nevojshme për të ofruar të mësuarit bashkëkohor dhe emocionues eksperimental duke krijuar qendra shkencore dhe programe për të mësuarin eksperimental në zonat urbane dhe rurale në të gjithë vendin. Ky aktivitet synon të sigurojë që njohuritë teorike të shkollës të plotësojnë përvoja praktike dhe praktike të të mësuarit për fëmijë dhe të rinj.

2.3 Inovacioni shoqëror dhe eko-ndërmarrja

Programi mbështet të rinjtë në zgjidhjen e problemeve lokale mjedisore dhe përvetësimin e aftësive dhe njohurive që i ndihmojnë ata të zhvillojnë biznese eko-përgjegjëse kuptimplota që përparojnë në qëndrueshmërinë mjedisore dhe krijojnë vende pune lokale të gjelbra.

Përfituesit e drejtpërdrejtë të programit janë fëmijë dhe të rinj nga 3 deri në 19 vjeç; personeli i shkollës, këshilltarët e arsimit, inspektorët shtetërorë të arsimit.

Përfituesit indirekt të programit janë: prindërit, sipërmarrësit dhe popullata e përgjithshme.

Partnerët institucional: